Японія планує побудувати космічний ліфт до 2050 року

Космічний ліфт

Уявіть довгий трос, який з’єднує Землю з космосом і може вивести нас на орбіту за невелику вартість та перенести нас до інших світів з небувалою швидкістю.

Це ключова концепція космічного ліфта, пише Business Insider.

Замість шести-восьми місяців подорожі до Марса, вчені розрахували, що космічний ліфт може доставити нас туди за три-чотири місяці, або навіть за 40 днів.

Концепція космічного ліфта не є новою, але створення такої конструкції є складним завданням, і багато питань, не лише технологічних, потрібно вирішити.

Саме тому амбітні плани щодо його будівництва з’явилися відносно недавно.

Японська компанія Obayashi Corporation стверджує, що має необхідний досвід для цього.

Космічний ліфт до 2050 року

Корпорація Obayashi, відома будівництвом найвищої у світі вежі Tokyo Skytree, у 2012 році оголосила про плани досягти нових висот за допомогою космічного ліфта.

У тому ж році компанія заявила, що планує почати будівництво 100-мільярдного проекту до 2025 року і можливо запустити його до 2050 року.

Ми зв’язалися з Йоджі Ісікавою, автором звіту та членом відділу майбутніх технологій компанії, щоб дізнатися про прогрес проекту до 2025 року.

Ісікава повідомив, що компанія, ймовірно, не розпочне будівництво в наступному році, але в даний час займається дослідженнями та розробками, плануванням, налагодженням партнерств та просуванням проекту, за його словами для Business Insider.

Читайте також: Сім об’єктів у Всесвіті схожі на сфери Дайсона

Та багато експертів сумніваються, що така структура взагалі можлива.

«Це була якась химерна ідея», — сказав Крістіан Джонсон, який торік опублікував звіт про космічні ліфти в рецензованому журналі Journal of Science Policy & Governance.

«Тим не менше, є люди, справжні вчені, які дійсно підтримують це і хочуть це зробити», — сказав Джонсон.

Дешевший шлях до космосу

Відправлення людей та об’єктів у космос за допомогою ракет є надзвичайно вартісним. Наприклад, NASA оцінило, що чотири місії програми Артеміда на Місяць обійдуться в 4,1 мільярда доларів за кожен запуск.

Це пов’язано з так званим ракетним рівнянням. Для досягнення космосу необхідна велика кількість палива, яке є важким, і це збільшує потребу в паливі. “Отже, це створює замкнене коло,” – зазначив Джонсон.

З космічним ліфтом вам не потрібні ані ракети, ані паливо.

Деякі проекти передбачають, що космічні ліфти будуть перевозити вантажі на орбіту за допомогою електромагнітних пристроїв, відомих як “альпіністи”. Ці альпіністи зможуть отримувати енергію дистанційно, наприклад, від сонячних батарей або мікрохвиль, що усуне необхідність у паливі на борту.

У своєму звіті для корпорації Obayashi Ісікава зазначив, що такий тип космічного ліфта може зменшити вартість доставки вантажів у космос до 57 доларів за фунт. Інші оцінки вказують, що вартість космічних ліфтів може скласти 227 доларів за фунт.

Для порівняння, Falcon 9 від SpaceX, яка вважається однією з найбільш економічних ракет для запуску і коштує близько 1227 доларів за фунт, все ще в п’ять разів дорожча за найвищі оцінки вартості космічних ліфтів.

Окрім вартості, є й інші переваги.

За твердженням Джонсона, немає небезпеки вибуху ракети, а альпіністи можуть використовувати транспортні засоби з нульовим рівнем викидів. Альпіністи корпорації Obayashi, рухаючись зі швидкістю 124 милі на годину, будуть переміщатися повільніше, ніж ракети, і з меншою кількістю вібрацій, що є перевагою для чутливого обладнання.

Ісікава зазначив, що корпорація Obayashi розглядає космічний ліфт як новий вид громадського проекту, який буде на користь усьому людству.

На Землі не вистачає сталі, щоб зробити космічний ліфт

Наразі однією з найбільших перепон у будівництві космічного ліфта є вибір матеріалу для виготовлення троса чи труби.

Труба мусила б бути надзвичайно товстою, щоб витримати величезну напругу, якщо б вона була зроблена з традиційних матеріалів, таких як сталь. “Якщо ви спробуєте побудувати його зі сталі, вам знадобиться більше сталі, ніж існує на Землі,” сказав Джонсон.

Згідно зі звітом Ісікави, корпорація Obayashi розглядає можливість використання вуглецевих нанотрубок. Нанотрубка – це скручений шар графіту, матеріалу, який використовується в олівцях. Він значно легший і менш схильний до розриву під натягом, ніж сталь, тому космічний ліфт може бути значно меншим, зазначив Джонсон. Однак, існує проблема.

Незважаючи на високу міцність нанотрубок, вони дуже малі, з діаметром у мільярдну частку метра, і досі не були створені довгими; найбільша довжина становить приблизно 2 фути.

Ісікава у своєму звіті вказує, що для належного балансу та досягнення геосинхронної орбіти, де об’єкти синхронізуються з обертанням Землі, трос має бути довжиною щонайменше 22 000 миль.

“Отже, ми ще не досягли потрібної довжини нанотрубок,” сказав Джонсон. “Але це не означає, що це неможливо.”

Замість цього, дослідникам може знадобитися створити абсолютно новий матеріал, зауважив Ісікава.

Інші перешкоди

Незважаючи на матеріал, існують інші проблеми.

Так, трос космічного ліфта буде під таким великим натягом, що ризикує розірватися, зазначив Джонсон. Він може бути знищений ударом блискавки. Також необхідно враховувати інші погодні умови, такі як торнадо, мусони та урагани.

Розташування бази на екваторі знижує ризик ураганів, але вона все одно має бути у відкритому океані, щоб ускладнити до неї доступ терористам, додав Джонсон.

Крім того, для компенсації величезної вартості будівництва знадобиться чимало поїздок.

Це лише верхівка айсберга. І жодна компанія не може вирішити всі ці проблеми самостійно, зазначив Ісікава. “Нам необхідні партнерства”, – сказав він. “Нам потрібно залучати різні галузі”.

“Звісно, збір коштів є критично важливим”, – підкреслив Ісікава.

Є багато перешкод, які потрібно подолати для своєчасного початку будівництва до 2050 року, особливо враховуючи, що Ісікава оцінив тривалість будівництва у 25 років.

“Я вважаю, що ці часові оцінки занадто оптимістичні”, – висловився Джонсон, “навіть якщо припустити, що завтра станеться технологічний прорив”.

Відкрийте більше з Третє Око. Головні новини України та світу

Підпишіться зараз, щоб продовжити читання та отримати доступ до повного архіву.

Продовжити читання